Menu Zamknij

Francja

67 milionowa liczba mieszkańców zachęca do otworzenia się na ten ciekawy rynek zbytu. Przeszło połowa , 65% to ludność w wieku od 15-64 lat , a więc można powiedzieć konsumenci w pełnym tego słowa znaczeniu. Francuska gospodarka oparta jest na dominującym sektorze prywatnym, prawie 2,5 mln zarejestrowanych przedsiębiorstw.  Francja, będąca szóstą gospodarką świata i jednocześnie szóstą potęgą eksportową oraz siódmą importową jest jednym z najważniejszych partnerów handlowych Polski. Współpraca gospodarcza między obydwoma krajami stale się rozwija. W ostatnich trzech latach polski eksport do Francji wzrósł o niemal 19 proc. Relacje z Francją cechują się też większą dynamiką wzrostu eksportu niż importu. Wzrost eksportu do Francji w 2018 r. wyniósł 5,3 proc., a importu 3 proc. Polska od lat odnotowuje dodatni bilans handlowy w obrocie towarowym z Francją. W 2018 r. wyniósł on 4 mld euro. Francja jest jednym z najważniejszych partnerów handlowych naszego kraju. To czwarty co do wielkości odbiorca polskich towarów na świecie i piąty ich dostawca nad Wisłę. Jak podaje Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii w 2018 r. Polska wyeksportowała do Francji dobra warte ponad 12,2 mld euro .

POLSKA EKSPORTUJE (TOP 5)

Towary o najważniejszym znaczeniu w polskim eksporcie do Francji to:
– kotły, maszyny i urządzenia mechaniczne oraz ich części,
– maszyny i urządzenia elektryczne oraz ich części, rejestratory i odtwarzacze dźwięku, obrazu i dźwięku, ich części i akcesoria,
– pojazdy nieszynowe oraz ich części i akcesoria,
– meble, pościel, materace, lampy, reklamy świetlne, budynki prefabrykowane,
– tworzywa sztuczne i artykuły z nich.

MOCNE STRONY RYNKU

  • Duży i chłonny rynek
  • Brama na kraje Afryki Północnej
  • Wysoko rozwinięta infrastruktura

SŁABE STRONY RYNKU

  • Rynek o wyjątkowo silnej konkurencji
  • Konsumenci mocno przywiązani do rodzimych produktów
  • Bariery wejścia na rynek związane z certyfikacją produktów

Francuskie firmy mają obowiązek składania swoich sprawozdań finansowych w sądach rejestrowych i z reguły wywiązują się z niego, co ułatwia weryfikację standingu potencjalnego partnera handlowego. Standardowe terminy płatności, w zależności od specyfiki branżowej, kształtują się od 30 do 60 dni, choć zdarzają się opóźnienia do 75 dni, co jest powyżej średniej dla Europy. Korzyścią dla eksporterów są ustawowe odsetki za zwłokę w płatności, które w praktyce rynkowej podlegają negocjacjom przed spłatą zadłużenia, oraz prawnie chronione zastrzeżenie prawa własności towaru do momentu uzyskania za niego zapłaty, pod warunkiem że stosowna klauzula zostanie uwzględniona w umowie z kupującym. Ze statystyk wynika, że przypadki całkowitego braku płatności od kontrahentów z Francji występują rzadziej niż w takich krajach, jak: Niemcy, Austria czy Holandia, nie mówiąc już o rynkach Europy Południowej.

Przejąć konkurenta

Inna tendencja to coraz większa obecność kapitałowa polskich firm działających we Francji. Operują tam m.in.: Comarch, Oknoplast, Nowy Styl i Wielton. Rodzimi przedsiębiorcy coraz częściej przejmują francuskie firmy.

– Udane przejęcie konkurenta we Francji ma za sobą nie tylko Wielton, ale także m.in.: Amica, Damix, Suempol czy Śrubena Unia – wylicza Adam Zohry, koordynator usług doradztwa finansowego na Europę Wschodnią w firmie doradczej Mazars.

– Ostatni taki sukces to przejęcie przez Grupę Nowy Styl firmy Majencia – lidera produkcji mebli biurowych we Francji, który znalazł się w upadłości – dodaje Joanna Karkoszka, avocat a la cour z kancelarii Gide Loyrette Nouel.

Kilka sekretów ułatwiających zawieranie kontraktów handlowych.. ; zamiast upominków warto zaprosić kontrahenta na obiad „Déjeuner d’affaires” czyli obiad biznesowy po francusku jest okazją żeby jeść i porozmawiać na temat biznesu. Zazwyczaj  trwa on od 1,5h do 2h. Z kolei negocjacje trwają zazwyczaj dłużej niż w przypadku rozmów z Niemcem czy Anglikiem. We Francji panuje kultura spotkań biznesowych.  Nie należy umawiać się na spotkania ani w poniedziałek rano, ani w piątek po południu. Pierwsze wrażenie podczas spotkania jest bardzo ważne. Szczególną uwagę przywiązuje się do wyglądu zewnętrznego i ubioru.

– Francuzi nie są tak szybcy w reakcjach jak my w Polsce. We francuskich przedsiębiorstwach decyzje zapadają kolektywnie, po serii spotkań. Proces może jest i dłuższy, ale są to przemyślane, szeroko skonsultowane decyzje ..

Jednak gdy już decyzja zapadnie biznes idzie szybko. Francuzi wywierają wręcz potem presję czasową na swych partnerach, aby jak najszybciej realizowali uzgodnione postanowienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *